Specialismen
Diagnose
Van Gog Auto’s SSD heeft storingsspecialisten in huis. Zij gaan doelgericht te werk en verknoeien daarom hun tijd niet. Door de aanwezige kennis, ervaring, werkwijze en diagnose apparatuur, bestaande uit communicatie- en meetapparatuur kan redelijk snel bepaald worden waar de storing zit. Natuurlijk zijn er lastige storingen, waarbij het wat langer duurt en zijn er de bekende “af en toe” storingen. Die vragen meer tijd. Door overleg en vooraf afspraken te maken, komen zowel Van Gog Auto’s SSD als de klant, niet voor verrassingen te staan.
Van Gog Auto’s SSD is HET adres voor met name de lastige storingen. Van Gog Auto’s SSD kan voor de particulier, maar met name voor de garagebedrijven een goede partner zijn. Voor garagebedrijven kunnen er afspraken gemaakt worden, om als vast aanspreekpunt de storingsgevallen onder te brengen. Wanneer is een storing lastig? Dit weet je pas achteraf. Als de uren in de prullenbak liggen. Dus aarzel niet en breng uw storingen onder bij Van Gog Auto’s SSD.
Het systeem (motormanagement, ABS, Airbag, verlichting) waarin de storing zit, maakt niet uit. Je moet het betreffende systeem doorgronden, snappen, analyseren en kunnen meten aan die systemen. Alle ingrediënten voor eerder genoemde zijn bij Van Gog Auto’s SSD aanwezig. Voor meer informatie over te maken afspraken neemt u contact op met Jan-Willem van Gog.
Motormanagement-optimalisatie
Voordat er begonnen kan worden aan de optimalisatie dient eerst de software uit het hart van de auto, het ECU, gehaald ofwel uitgelezen te worden. Het uitlezen van motormanagement software kan op de volgende verschillende manieren. BDM staat voor Background Deburgging Mode. Via de BPM poort kan de benodigde software uitgelezen worden. In sommige gevallen moet er een speciale aansluiting op de BDM poort worden gesoldeerd. Tijdens de ouderwetse manier van software uitlezen, dient de ECU voorzichtig uit de auto gedemonteerd te worden. Deze ECU wordt open gemaakt zodat de printplaat met de hierop bevestigde chips zichtbaar worden. Op een van de chips, ook wel EPROM genoemd, zit de software van het motormanagement dat wij nodig hebben voor de optimalisatie. Om deze chip te kunnen uitlezen dient deze eerst met veel precisie van de printplaat te worden verwijderd. De van de ECU verwijderde chip wordt via een ander apparaat weer uitgelezen zodat het optimalisatie proces kan worden gestart. Na de motormanagement-optimalisatie kan de chip weer op de printplaat worden gesoldeerd en kan de ECU weer netjes worden gesloten.
Van de uitgelezen software wordt altijd eerst een kopie gemaakt. Deze originele instellingen dienen als back-up, zodat deze voor welke reden dan ook altijd geraadpleegd kan worden. Na het maken van de back-up kan er worden begonnen met het afstemmen van de software. Gedurende deze aanpassingen worden de software-parameters afkomstig uit de ECU, Electronic Control Unit, beter op elkaar afgestemd. Dankzij deze meer ideale afstemming wordt de auto pittiger, krachtiger, soepeler en in veel gevallen; zuiniger! De beste en meest veilig mogelijke prestaties worden behaald door software direct in het hart van het motormanagement aan te passen. Na de afstemming van de software kan deze weer terug geplaatst worden in de ECU.
Spoelen en reinigen (flushen) van aircosystemen
- u heeft al een tijdje een klef gevoel als u rijdt…
- de ramen blijven met nat weer beslagen…
- er hangt een weeïge lucht in uw auto…
- het wordt niet frisser ondanks dat u de airco heeft ingeschakeld…
- U hoort en voelt vaak de airco inschakelen…
Een eerste conclusie: De airco werkt onvoldoende…
Van Gog Auto’s SSD heeft zich toegelegd tot het kunnen spoelen en reinigen (flushen) van aircosystemen en heeft gereedschap om een vervuild airco systeem te spoelen.
Dit moet gebeuren als bijvoorbeeld, door slijtage van een compressor, metaaldelen in het airco systeem terecht zijn gekomen. Deze metaaldelen kunnen de nieuw te plaatsen compressor direct weer vernielen. Maar natuurlijk halen we door te spoelen ook alle olie (vervuild, verzadigd of verzuurd) uit het systeem, inclusief eventuele UV of lekstop toevoegingen.
Automaat spoelen en reinigen
Spoelen en reinigen (flushen) van een automatische transmissie. Wanneer u een automaat rijdt, is het erg belangrijk om de automatische versnellingsbakolie regelmatig te vervangen. Maar met alleen vervangen bent u er nog niet, want dan wordt alleen de olie afgetapt die nog aanwezig is in de carterpan. Om de achtergebleven olie uit de koppelomvormer, megatronic of zelfs uit de automaat transmissie te krijgen is het (statisch) spoelen en reinigen van uw automaat ook van belang.
Bij het spoelen wordt er een machine aan uw automaat aangesloten, waarna uw auto op temperatuur gebracht wordt. Hierdoor wordt de olie rond de 75 graden, wat de ideale temperatuur is om uw automaat te spoelen. Voor het intensief reinigen van uw automaat wordt er een reiniger toegevoegd welke ervoor zorgt dat al het vuil wat in de transmissie is achtergebleven samen met de olie in de machine wordt gebracht. Nadat uw automaat 30 minuten gespoeld heeft, wordt de oude olie uit de transmissie gehaald en de nieuwe olie teruggeplaatst en op peil gebracht. Een filmpje hiervan is te zien op: youtube.com\automatische versnellingsbak spoelen/reinigen.
Het testen van verstuivers van dieselmotoren is bij ons mogelijk. Tevens kunnen wij het testen brandstofpompen van commenrail dieselmotoren en drukmetingen met brandstofpomp op de auto, uitvoeren.
De injectors van benzinemotoren kunnen bij ons worden getest en ultrasoon worden gereinigd.
Remmen
Veiligheid is bij het autorijden een belangrijk gegeven. De auto op tijd tot stilstand kunnen brengen is daar een onderdeel van. Uw remmen zijn daarmee een onderdeel van uw auto dat zeker aandacht en onderhoud verdient. Veel voorkomende problemen met remschijven, zoals kromtrekken of beschadigingen, hebben niet alleen invloed op de remprestaties maar ook op het comfort. Voelt u trilling of hoort u piepende of knarsende geluiden tijdens het remmen? Dan is het hoog tijd om een bezoek te brengen aan Van Gog Auto’s SSD. Met ons specialisme ‘remmen afdraaien’ bent u snel weer veilig en comfortabel op weg.
Afdraaien van remschijven op de auto.
Deze techniek wordt door ons standaard toegepast. Het zorgt voor een flinke tijdsbesparing omdat wij de remschijven niet hoeven te demonteren. Tevens worden alle eventuele oneffenheden veroorzaakte door de auto zelf, glad gedraaid. Daardoor blijft de karakteristiek van de auto altijd op het gewenste niveau.
Schijfremsysteem
Een auto is veelal voorzien van een remsysteem met remschijven. Dit systeem garandeert eenvoudige inspectie, onderhoud en uitstekende remvertraging. Bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen besteden fabrikanten steeds meer aandacht aan veiligheid, kilometerkostprijs en comfort. Een uitgebalanceerd onderhoud van het remsysteem is daarom een voorwaarde!
Remmenonderhoud
Door de wrijving tussen remblok en remschijf ontstaat naast de remvertraging warmte en slijtage aan beide delen. Wanneer beide remdelen volledig vlak zijn is er een optimale remvertraging. Zodra een van deze onderdelen vanwege slijtage vervangen wordt, moet het andere deel hier zo goed mogelijk op aansluiten.
Remproblemen
Door de steeds verdere verfijning van materialen, toleranties in montage en kwaliteitbewustzijn worden zelfs kleine afwijkingen in remschijven door de inzittenden waargenomen. Een trilling in het stuur of rempedaal is vaak direct voelbaar; remgeluid is hoorbaar. Er zijn drie direct aanwijsbare oorzaken:
- Run-out is slingering van de remschijf. Dit kan ontstaan door tolerantie tussen remschijf en naaf of vervorming van de remschijf. De slingering van de schijf is voelbaar in het stuurwiel. De remschijf en -blokken liggen niet parallel!
- Disc Thickness Variation (DTV) is het verschil in dikte van de schijf op verschillende meetpunten op de remschijf. DTV is het logische gevolg van de verschillen in materiaalstructuur, run-out en steeds wijzigende rem omstandigheden zoals omgevingstemperatuur, vocht en materiaalbelasting. DTV is duidelijk voelbaar in het rempedaal. Remschijf en -blokken liggen wederom niet parallel.
- Roughness wordt veroorzaakt door het hoog of laag frequent trillen van de remklauw. Dit komt door verschil in oppervlaktestructuur tussen remschijf en blokken. De oppervlakteruwheid is niet meer conform de specificaties van de fabrikant.
Zijn uw remschijven aan een inspectie toe? Bel dan vandaag nog 0495 632535 en maak gelijk een afspraak.